02133946978

رد کردن لینک ها

انتخاب نوع روغن موتور

تو موتور ماشینم چه روغنی بریزم؟

برای انتخاب نوع روغن موتور خودرویمان جدای از اینکه می‌توانیم از روغن‌های با برند ایرانی و خارجی استفاده کنیم، باید به چند نکته توجه کرد:
۱- پیشنهاد کارخانه
۲- تکنولوژی ساخت موتور خودرو
۳- شرایط دمای محیطی

در مورد اول یعنی پیشنهاد کارخانه، دفترچه راهنمای خودرو بهترین منبع برای انتخاب نوع روغن موتور می‌باشد. یعنی ما لزوما باید از استاندارد روغن موتور مربوط به خودروی خودمان استفاده کنیم. مثلا در دفترچه راهنمای پرایدهای قدیمی به روغن‌های API SG و برای پرایدهای موتور یورو ۴ از روغن‌های API SJ اشاره شده که باید از آنها استفاده کرد.
حال اگر شرکت‌هایی مثل رنو در مقام پیشنهاد اقدام به ارائه مارک خاصی مثل elf کردند (یا پژو توتال)، بدانید که این صرفا جنبه تبلیغاتی و تجاری داشته و التزام به استفاده از یک مارک روغن موتور خاص هیچگونه سندیت علمی و فنی ندارد. این در حالی است که روغن موتور خاص هیچگونه سندیت علمی و فنی ندارد. این در حالی است که روغن‌های مارک داخلی بعضا کیفیت بالاتری هم دارند.

در مورد دوم اینکه باید تکنولوژی سرسیلندر و میل سوپاپ و تعداد سوپاپ‌های موتور را ملاک قرار داد، یعنی باید دید به طور کلی موتور ماشین ما چند سوپاپ است؟ و یا اینکه آیا فیلر اتومات است یا خیر؟ مثلا اگر موتور ۴ سیلندر ۸ سوپاپ داریم مثل پراید قدیمی، در شرایط دمایی معمولی باید معمولا از روغن موتورهای 20W_50 و اگر موتور ماشین ما ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ است مانند L90 یا هیوندا سانتافه گرند یا سوزوکی ویتارا باید به طور معمول در شرایط دمایی معمولی از روغن موتور 10W_40 استفاده کرد. در رابطه با موتورهای خاص هم باید شرایط را بررسی کرد.

در مورد سوم یعنی شرایط محیطی هم باید گفت هر چه دمای محیط رانندگی پایین‌تر باشد باید از روغن‌های رقیق‌تر مانند 10W_40 و برعکس هر چه دما بالاتر باشد باید از روغن‌های غلیظ‌تر استفاده کرد مانند 20W_50 مثلا برای پرایدهای موتور یورو ۴ یا تیبا یا ساینا در شرابط راننده سرد سیر مثل اردبیل از روغن موتورهای 10W_40 استفاده کرد.

منبع: پیج اینستاگرم @car_serviceman

به گفتگو بپیوندید