02133946978

رد کردن لینک ها

یاتاقان چیست؟

یاتاقان صفحات فلزی نیم دایره شکلی‌ست که به میل‌لنگ موتور اجازه حرکت و چرخش می‌دهد. یعنی یاتاقان همزمان با حفظ اتصال میل‌لنگ به بدنه سیلندر و به شاطون‌ها امکان حرکت چرخشی میل‌لنگ را فراهم می‌کند. به عبارت کامل‌تر شاطون به هنگاه حرکت به بالا و پایین به کمک یاتاقان‌ها به میل‌لنگ متصل شده و نیروی رفت و برگشت پیستون‌ها را به حرکت و به نیروی چرخشی میل لنگ تبدیل می‌کند.

دلایل یاتاقان سوزاندن موتور:
در حقیقت یاتافان‌ها با کمک روغن موتور حرکت فلز روی فلز رو میسر می‌کنند. یعنی یاتاقان‌ها روی لایه نازک از روغن حرکت می‌کنند، پس دلایل یاتاقان سوزاندن موتور مستقیما به عدم روغن کاری درست موتور برمی‌گردد که عبارتند از:

۱- وارد کردن فشار بسیار زیاد به موتور به طوریکه به مدت نسبتا زیادی عقربه دور موتور روی محدوده قرمز رنگ باشد. در این حالت دمای کل اجزای موتور به شدت بالا رفته و روان کاری قطعات موتور از جمله یاتاقان‌ها مختل می‌شود.

۲- عدم سرویس روغن موتور و کثیف بودن فیلتر روغن.

۳- استفاده از روغن تفلبی

۴- وجود ناخالصی، کثیفی و براده فلز در کف کارتل موتور و گرفتگی اویل پمپ و نرسیدن روغن به میل لنگ و یاتاقان‌ها

علایم خرابی یاتاقان‌ها:

۱- دود کردن موتور همراه با صدای اضافی

۲- چشمک زدن یا روشن ماندن چراغ روغن همراه با صدای اضافی

۳- عدم صدای موتور در دور پایین و روشن شدن

۴- چراغ روغن و صدادار شدن کارکرد موتور در دورهای بالاتر

و اما اگر یاتاقان‌های ثابت یا متحرک میل‌لنگ آسیب ببینند خرج تعمیراتی سنگینی به همراه خواهد داشت که امکان دارد از تراش یا تعویض میل‌لنگ گرفته تا خرابی شاطون و پیستون یا تراشکاری سیلندر حتی به خرید سیلندر یا سریلندر هم بیانجامد. پس در صورت مشاهده هرگونه از علايم خرابی یاتاقان از حرکت دادن اضافی خودرو پرهیز کرده و آنرا با یدک‌کش به تعمیرگاه برسانید.

آیا علاوه بر سرویس به موقع روغن موتور و عدم وارد کردن فشار اضافی موتور می توان اقدامات دیگری جهت سلامت میل‌لنگ و موتور انجام داد؟

یاتاقان ها در صورت ساییدگی یا خط افتادن بهتر است تعویض شوند یعنی بنابر بر دلیلی موتور را برای تعمیر اساسی باز کردید و یا حدود ۱۰ سال از کارکرد موتور ماشین شما گذشته بود حتما یاتاقان‌ها رو تعویض کنید.

به گفتگو بپیوندید