پدیده مخرب ناک چیست؟
ناک زدن موتور هنگامی رخ میدهد که در سیکل کاری موتور، احتراق مخلوط سوخت و هوا در زمان نامناسب و زودتر از موعد رخ میدهد و نتیجه این مشکل، ایجاد سر و صدای آزار دهنده شده و موجب بالا رفتن کذایی دما سیلندر و سرسیلندر و وارد آمدن آسیب شدید فیزیکی به دیواره سیلندر، طاق پیستون و حتی شاتون ها خواهد شد.
اما مثالی واضحتر: ناک به حالتی گفته میشود که، سوخت در سیلندر به دلیل دمای بیش از حد موتور و یا عواملی که در ادامه متن میگوییم، زودتر از زمان جرقه زنی معمول شمع منفجر شده و باعث وارد آمدن فشار و تنش جدی به موتور شود.
۱- بنزین با اکتان پایین: درجه اکتان بنزین لازم برای هر خودرویی متفاوت است ولی به یاد داشته باشید که مخصوصا خودروهای مجهز به توربو شارژ نیازمند بنزین سوپر و یا مکمل اکتان بوده و همچنین برای هر خودرویی،هر چقدر که ارتفاع تردد از سطح دریا بیشتر شود، به علت کم شدن فشار جوی، احتمال ناک نیز بیشتر خواهد شد.
۲- استفاده از شمع نامناسب و یا فرسوده: این نوع موتور خودرو و همچنین کارکرد شما مشخص کننده این است که شمع سرد یا گرم احتیاج دارید که تخطی از توصیه کارخانه احتمال بروز ناک را افزایش داده و همچنین اگر گپ دهانه شمع شما نیز متناسب با نیاز خودرو نباشد، رخ دادن ناک محتمل میشود و باز هم همچنین استفاده خودسرانه از شمع های با کنتاکتهای اضافی، به دلیل بالا بردن ضریب تراکم سیلندر، موجب بوجود آمدن ناک میشود.
۳- کفتراشی بیش از حد سرسیلندر: این مورد هم باعث کم شدن فضای احتراق و بوجود آمدن پدیده خود اشتعالی بنزین میشود.
۴- کثیف بودن فضای داخلی سیلندر: جرمها و رسوبات به جای مانده از احتراق سوخت بر روی شمعها، سوپاپها، سر پیستونها و … باعث کمتر شدن فضای احتراق سوخت و بالا رفتن ناخواسته ضریب تراکم شده که این هم باعث پیدایش ناک در موتور خواهد شد.
۵- ریمپ کردن ایسیو و دستکاری آوانس جرقه زنی کوئل.