02133946978

رد کردن لینک ها

دریچه گاز را چگونه تمیز کنیم؟

سرویس و شستشوی دریچه گاز

اصول کارکرد دریچه هوای موتور اینگونه است که با فشردن پدال گاز، صفحه دریچه‌گاز توسط سیم گاز باز شده و هوای بیشتری را برای سیلندر می‌فرستد. در این حال سنسور دریچه گاز با تغییر زاویه صفحه گاز و با ارسال پیام به ECU اطلاع می‌دهد که موتور نیاز به بنزین بیشتری دارد. بنابرین ECU به انژکتور فرمان پاشش بیشتر سوخت را داده و دور موتور بالا می‌رود.
متاسفانه امروزه با توجه به عدم سرویس به موقع اکثر خودروها از سمت رانندگان و همچنین استاندارد نبودن بیشتر فیلتر هوای موجود در بازار، انژکتور سوخت خودروها و همچنین مجموعه دریچه‌گاز آن در معرض دائمی کثیف شدن و استهلاک هرچه بیشتر قرار می‌گیرد.
و این یکی از بزرگترین دلایلی است که بعضی از رانندگان از بالا رفتن مصرف سوخت و یا بد استارت خوردن و یا لرزش زیاد موتور در حالت سلو و غیره گله‌مند هستند.
کثیف بودن دریچه گاز، منجر به خراب شدن استپر موتور و سنسور دریچه گاز (پتانسیومتر) و منظم کار نکردن انژکتور خودرو و در نهایت خرابی سوزنهای انژکتور و کم شدن نفس خودرو و بالارفتن مصرف می‌شود.

پس می‌طلبد که سالی یک‌ مرتبه مجموعه دریچه گاز اعم از استپر موتور و خود دریچه گاز، توسط افراد با تجربه شستشو و سرویس شود.

نکات کار:
۱- برای شستشوی دریچه‌گاز با روش اصولی، باید دریچه گاز باز شده و از اسپری خوب و درجه یک استفاده کنید تا مواد اسپری و کثیفی‌های دریچه‌گاز درون سیلندر تجمع نکرده و یا کاتالیزور را خراب نکند.
۲- اگر می‌خواهید استپر را جداگانه بشویید حتماً قبل از هر چیزی سوکت آنرا باز کنید و به نوک آن فشار نیاورید و مواظب باشید که بر روی زمین هم نیوفتد.
۳- استپر را با مواد شوینده قوی تینری یا بنزین نشویید زیرا ماده روانکار داخلی آن از بین می‌رود.
۴- دریچه‌ گاز هر خودرویی اعم از برقی یا سیمی به یک مدل خاص بوده و ملزومات سرویس خود را دارد، پس هیچوقت ناشیانه یا بی‌گدار به آب نزنید.

 

منبع: car_serviceman

نظرات

  1. ارسال نظر

    سلام ببخشید خودرو من درحالت خلاص گازش کم زیاد میشه در حالت رانندگی خودرو ریپ میزنه بعضی موقها پدال فشار میدم گاز نمیخوره بعد یدفه خودرو میپره ایراد ازچیه

    پیوند یکتا
  2. ارسال نظر

    سلام ماشینم هفته ای یک بار چکش روشن میشه گاز نمیخوره فنشم روشن میشه
    چند بار سویچو قطع و وصل میکنم درست میشه چکشم بعد یکی دو روز میره مشکل از چیه؟

    پیوند یکتا
    1. ارسال نظر

      احتمالا مشکل شما از قشنگی آب باشه
      ماشین منم اینجوری بود منتها فرقش اینه برای شما گاز نمیخوره برای من دور موتور میرفت بالا و فن دور تند میزد با عوض کردن فشنگی آب مشکل حل شد

      پیوند یکتا

به گفتگو بپیوندید