سنسور اکسیژن چیست؟
سنسور اکسیژن قطعهای الکترونیکی بوده که بر روی منیفولد دود و یا در مسیر اگزوز قرار گرفته و نسبت اکسیژن موجود در گازهای خروجی از اگزوز را اندازهگیری کرده و فیدبک مربوطه را برای تحلیل و خطایابی احتمالی به ایسییو فرستاده تا ایسییو مقدار سوخت ارسالی به موتور را مدیریت و تصحیح کرده و از همین طریق مصرف سوخت خودرو کنترل شده و به توان موتور هم افزوده شود.
– سنسور اکسیژن از بدنه سرامیکی زیرکونیومی با سر پلاتینی ساخته شده که مجموع اینها در یک غلاف فلزی محسور و محافظت میشوند.
– دمای کارکرد بهینه این سنسور در حدود ۸۰۰ درجه سانتیگراد بوده که سنسورهای جدید برای کارکرد در دماهای پایین، مجهز به گرمکن مقاومتی نیز هستند.
– یعنی این روزها سنسور اکسیژن از نوع ۴سیمه ساخته شده که دوسیم مربوط به خواندن سیگنال ولتاژی سنسور بوده و دوسیم نیز مربوط به گرمکن سنسور است.
🔴 حال عیبیابی این قطعه چگونه انجام میشود؟
همانطور که گفتیم، این قطعه در کارکرد بهینه موتور خودرو نقش مهمی ایفا کرده و اگر خودروی شما حتی پس از تعویض قطعاتی مثل شمع، وایرها، فیلتر هوا و روغن کارکرد مناسبی ندارد، یکی از قسمت هایی که در مظنه اتهام است، سنسور اکسیژن میباشد.
خوشبختانه در بسیاری از خودروهای امروزی، کوچکترین نقصی در این قسمت توسط روشن شدن چراغ چک به اطلاع راننده میرسد که لازم است در این هنگام با دستگاه دیاگ از چند و چون قضیه مطلع شوید. ولی به ندرت، خرابی این سنسور با روشن شدن چراغ چک همراه نمیشود.
+ توجه ویژه:
بدانید و آگاه باشید که بسیاری از سنسورهای اکسیژن بخاطر روغنسوزی موتور و یا ضعیف بودن واشرسرسیلندر و وجود بخار آب در دود خروجی آسیب دیده و خراب شدهاند. بنابراین باید این مشکلات موتوری سریعاً تعمیر شود. در غیر این صورت حتی اگر سنسور اکسیژن را تعویض هم کنیم این مشکلات باز هم به سنسور جدید آسیب وارد میکند.
منبع: car_serviceman