فشنگی آب یا همان سنسور دمای موتور
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که خودروی شما جوش آورده و یا در پشت آمپر خودرو دمای آب را به درستی نشان ندهد و یا حتی اینکه در بعضی از خودروها فن ماشین به موقع روشن نشده و یا بصورت یکسره روشن مانده باشد.
در این شرایط حتماً با فشنگی آب سروکار خواهید داشت.
فشنگی آب چیست؟
این قطعه در واقع یک سنسور با مکانیزم مقاومت متغیر در موتور خودرو بوده که با تغییرات دمای آب، ولتاژ متفاوتی را به ایسیو فرستاده و ایسیو را از احوالات دمای آب خودرو مطلع میسازد.
جای این فشنگی در موتور معمولاً کنار ترموستات بوده و در بعضی از خودروها هم در پشت سرسیلندر قرار میگیرد.
در خودرویی مثل پراید به تعداد سه عدد فشنگی با رنگ سبز و آبی و قهوهای وجود دارد.
سبز: میزان دمای آب را به ECU منتقل کرده و برای تنظیم پخش سوخت هم کاربرد دارد.
آبی: مخصوص اطلاعاتی است که در صفحه نمایشگر پشت آمپر نشان داده میشود.
قهوه ای: دستور راه اندازی فن و کنترل یونیت فن را صادر می کند.
البته در بیشتر خودروهای دیگر که از سیستم مالتی پلکس استفاده میکنند فشنگی قهوهای حذف شده و خود ایسیو کار کنترل فن را بر عهده دارد.
علائم خرابی فشنگی آب چیست؟
۱- آمپر آب حرکت نکرده و یا آمپر آب عدد اشتباه را نشان میدهد یا بی جهت جا به جا میشود.
۲- از اطراف سنسور دمای آب، آب نشت میکند.
۳- فن دیر روشن شده یا اصلاً روشن نمیشود و یا فن خاموش نمیشود.
۴- خودرو مکرراً جوش میآورد.
۵- خودرو دیر روشن شده و درست و منظم کار نمیکند.
۶- مصرف سوخت افزایش یافته و حتی خودرو دود میکند.
۷_چراغ چک، چشمک زده یا به صورت ثابت روشن میماند.
نکته کلیدی اینکه هرگاه نشانههای خرابی فشنگی آب را دیدید و یا دستگاه دیاگ اینطور نشان داد، بلافاصله آن را عوض نکنید چرا که شاید سوکت آن دارای قطعی و یا دچار سولفاته شده باشد و یا پیش آمده که سیم آن در جلوتر قطع شده باشد. حتی کم بودن آب رادیاتور و یا هوا داشتن سیستم خنک کننده نیز در کارکرد این قطعه تاثیر منفی دارد.
پس با دانستن این نکات همیشه بهترین کار را انجام دهید و از مخارج بیهوده بپرهیزید.
با سلام ، آیا امکان جابجایی سنسورها وجود دارد
پیوند یکتا