خیلیها تو تابستون کولر ماشین رو تا ته زیاد میکنن بدون اینکه بدونن چه تأثیری ممکنه داشته باشه.
لزوماً درست نیست که همیشه کولر رو تا آخر زیاد کنیم و بذاریم روی کمترین دما. این کار ممکنه باعث افزایش فشار به کمپرسور و سیستم تهویه بشه و مصرف سوخت هم بالا میره.
وقتی کولر ماشین رو روی کمترین دما (مثلاً LO یا 16 درجه) میذاری و فن رو هم روی حداکثر سرعت میذاری، این اتفاقا میافته:
1. فشار بیشتر روی کمپرسور: کمپرسور باید با حداکثر توان کار کنه تا هوای خیلی خنک تولید کنه. این کار اگر طولانیمدت باشه، میتونه به مرور عمر کمپرسور رو کم کنه.
2. مصرف سوخت بالاتر: کمپرسور کولر از موتور ماشین نیرو میگیره. پس هر چی بیشتر کار کنه، مصرف بنزین هم بیشتر میشه.
3. اختلاف شدید دما با بیرون: اگه بیرون خیلی گرمه (مثلاً 40 درجه) و تو ماشین رو سریع برسونی به 16 درجه، ممکنه روی بدن هم اثر بذاره یا باعث بخار کردن شیشهها بشه.
توصیه بهتر:
• اول چند دقیقه با پنجره باز رانندگی کن تا گرمای داخل ماشین بره بیرون.
• کولر رو روی دمای متعادل (مثلاً 22-24 درجه) تنظیم کن.
• فن رو روی سرعت متوسط یا بالا بذار، ولی نه حداکثر.
• اگه ماشینت تهویه اتومات داره، بذارش روی حالت Auto؛ خودش تنظیم بهینه رو انجام میده.