چرا نباید کولر ماشین رو تا آخر زیاد کنیم؟

کولر ماشین رو تا آخر زیاد نکنیم

خیلی‌ها تو تابستون کولر ماشین رو تا ته زیاد می‌کنن بدون اینکه بدونن چه تأثیری ممکنه داشته باشه.

لزوماً درست نیست که همیشه کولر رو تا آخر زیاد کنیم و بذاریم روی کمترین دما. این کار ممکنه باعث افزایش فشار به کمپرسور و سیستم تهویه بشه و مصرف سوخت هم بالا می‌ره.

وقتی کولر ماشین رو روی کمترین دما (مثلاً LO یا 16 درجه) می‌ذاری و فن رو هم روی حداکثر سرعت می‌ذاری، این اتفاقا می‌افته:
1. فشار بیشتر روی کمپرسور: کمپرسور باید با حداکثر توان کار کنه تا هوای خیلی خنک تولید کنه. این کار اگر طولانی‌مدت باشه، می‌تونه به مرور عمر کمپرسور رو کم کنه.
2. مصرف سوخت بالاتر: کمپرسور کولر از موتور ماشین نیرو می‌گیره. پس هر چی بیشتر کار کنه، مصرف بنزین هم بیشتر می‌شه.
3. اختلاف شدید دما با بیرون: اگه بیرون خیلی گرمه (مثلاً 40 درجه) و تو ماشین رو سریع برسونی به 16 درجه، ممکنه روی بدن هم اثر بذاره یا باعث بخار کردن شیشه‌ها بشه.

توصیه بهتر:
• اول چند دقیقه با پنجره باز رانندگی کن تا گرمای داخل ماشین بره بیرون.
• کولر رو روی دمای متعادل (مثلاً 22-24 درجه) تنظیم کن.
• فن رو روی سرعت متوسط یا بالا بذار، ولی نه حداکثر.
• اگه ماشینت تهویه اتومات داره، بذارش روی حالت Auto؛ خودش تنظیم بهینه رو انجام می‌ده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *