ابتدا میلبادامک یا میل سوپاپ چیست؟
میل سوپاپ قطعهای در موتور خودرو بوده که سوپاپهای سرسیلندر را باز و بسته میکند.
این قطعه از یک استوانه بلند فلزی به عنوان محور اصلی ساخته شده که روی آن محورهایی به شکل بیضی (بادامک) قرار گرفته که همین بادامکها به استکانیها فشار آورده که موجب باز و بسته شدن آنها میشود.
میل سوپاپ نیروی چرخش خود را توسط تسمه تایم یا زنجیر تایم از میللنگ گرفته و به ازای هر دو دور چرخش میل لنگ، میل سوپاپ یک دور میچرخد.
حال علائم خرابی میلسوپاپ چیست؟
۱- به گوش رسیدن صدای چقچق از قسمت سر سیلندر موتور.
۲- کم شدن جان و نفس موتور با وجود سالم بودن سایر بخشهای موتور (این مورد معمولاً بخاطر پدیده کچلی میلسوپاپ رخ میدهد).
۳- موتور بسیار سخت گاز می خورد.
۴- به گوش رسیدن صدای انفجار از منیفولد هوا و یا از اگزوز، بخاطر عدم باز و بست صحیح سوپاپها.
۵- کارکرد موتور با لرزش اضافی، با وجود تنظیم بودن موتور، سالم بودن دسته موتورها، استپر و غیره.
۶- ایراد پیدا کردن میلسوپاپ از جای سیت آن یا نشیمنگاه که دو حالت دارد که در این مورد یا میل سوپاپ لق شده و یا زیاد سفت شده است که در حالت لقی هنگام گاز دادن و رها کردن گاز، در حین برگشت دور موتور، صدای چلق چلق به گوش رسیده و در حالت زیاد سفت شدن میلسوپاپ در نهایت میل سوپاپ بریده و یا در جای خود قفل خواهد شد.
منبع: car_serviceman
سلام؛ رنوی داستر با کارکرد 40 هزار یکدفعه خاموش شده. بعد از بررسی های برقی مشخص شده که میل سوپاپ کج شده ولی تسمه تایم پاره نشده است؛ میخواستم بدونم چه دلیلی برای اتفاق وجود دارد؟
پیوند یکتاسلام وقت بخیر.. ماشین منم همین اتفاق واسش رخ داد که در آخر مشخص شد به علت خرابی اویل پمپ روغن و یاتاقان ها روغ به سوپاپ ها نرسید که باعث شد میل سوپاگ قفل کنه و ماشین یهو تو حرکت خاموش شد و دیگه موتور روشن نشد.. با تعویض اویل پمپ و یاتاقان و میل سوپاپ مشکل حل شد.. ماشین شما هم احتمالا روغن به سوپاپ ها نرسیده.. اول باید علت نرسیدن روغن به موتور رو بررسی کنید و بعد از رفعش با تعویض میل سوپاپ انشالله که مشکلتون برطرف میشه
پیوند یکتاتسمه تایم هنگام تعویض زیادی سفت بسته شده،بعد آن احتمالا موتور در شرایط کاری قرار گرفته و سفتی تسمه تایم اول باعث بالا رفتن دمای قطعات موتور شده و بعد بعلت وارد نمودن فشار بیش از حد به محور میل بادامک ،باعث انحنای آن شده(عدم رعایت گشتاور مجاز برای سفت کردن پیچهای کپی های میل سوپاپ هم و شل و سفت بستن کپیها نیز موجب تشدید اتفاق فوق میشود.
پیوند یکتاسلام خواستم بگم ماشین ریو من در بزرگ ره صدر خاموش شد تعمیرگاه رفت مکانیک گفت سوپاپ زده کلا بعد از تراش سر سیلندر و تعویض سوپاپها و میل سوپاپ هوا و دود و تعویض رینگ ، وقتی ماشین رو تحویل گرفتم ، اول صبح قبل از حرکت با کنترل آب و روغن متوجه شدم سر گیج روغن به شکل شیری شده و این نشانه ای روغن قاطی کردن است دوباره ماشین رو به تعمیرگاه بکسل کردم و این در حالی بود که قبل از تعمیر مشکل آب روغن قاطی کردن نداشت . خواستم ببینم در چنین شرایطی دو باره سر سیلندر باید مجددا تراش بره؟ ۲۴ میلیون هزینه کردم و تمام لوازم رو هم خود تعمیرگاه تهیه کرده بود . ممنون میشم از دوستان راهنمایی کنند .باید چیکار کنم
پیوند یکتاامیدوارم که تا امروز مشکل شما حل شده باشه. اما جهت تضیح با توجه به اینکه شخصا بارها این موضع رو چه دیدم و چه از سایرین تحقیق کردم بعد از باز شدن سرسیلندر مقداری از مایعات خنک کننده و روان کاری درون مجرای هم نفوذ میکنند و با توجه به اینکه حتی روغن و اب رادیاتور تخلیه شده باز هم مقداری در منافذ سیلندر باقی مانده که بعد از تعمیر این امر القا میشه که ماشین اب و روغن قاطی کرده. اگر از واشر سرسیلندر مناسب استفاده شده و مهمتر از ان پیچ های سرسیلندر کاملا سالم هستند و دچار پیچش ،خوردگی شیار یا زنگ زدگی نیست و درست عمل میکنند جای نگرانی نیست و بعد از چند روز به کلی علایم ان از بین میره دوست عزیز
پیوند یکتا