چرا در هنگام کولرگیری، خودرو آمپر میکشد؟
این سوال بسیاری از دوستان بوده که جواب آن هم پیچیده و هم آسان است:
۱- ضعف اتصال بدنه و اتصال موتور
این مورد بیشتر برای خودروهای کارکرده و کمتر برای خودروهای نو بوجود میآید که برای رفع آن بهتر است که کابل خوب و مرغوب از پایانه منفی باتری به سرسیلندر و به سرکمک خودرو ببندید.
۲- از سلامت واشر سرسیلندر موتور مطمئن شوید چراکه کوچکترین مشکل در این قطعه باعث بالا رفتن دمای آب موتور میشود.
۳- تعویض ترموستات. حتی اگر خودروی شما در ظاهر مشکلی نداشت، باز هم سعی کنید هر دوسال یکبار ترموستات را تعویض کنید. به دلیل اینکه این قطعه به مرور زمان از حالت کارکرد نرمال خود خارج میشوند و دیگر عملکرد به موقع و بهینه نخواهند داشت.
۴- مرحله بعدی نوبت به فنهای رادیاتور و کولر میرسد که باید تست کنید و ببینید که مشکلی در کارکرد آنها وجود نداشته باشد و باید همزمان با کولر گرفتن، فن بر روی دور تند برود.
۵-اگر موارد بالا مشکلی نداشتند سراغ واتر پمپ بروید و از قسمت در رادیاتور بصورت چشمی داخل آن را بررسی کنید که آب درون رادیاتور گردش لازم را داشته باشد.
۶- در گام بعدی باید داخل رادیاتور را از نظر گرفتگی، لجن و رسوبات بررسی کنید.
این مورد گرفتگی رادیاتور بسیار مهم است چرا که در صورت وقوع، میتواند بسیار مضر و همچنین گمراه کننده باشد.
۷- اگر این هم اوکی بود باید رادیاتور موتور و رادیاتور کندانسور کولر را از بیرون آن با فشار باد تمیز کرده و با یک سوزن، قسمتهایی که بر اثر برخورد سنگریزه و حشرات دچار قُری و فرو رفتگی شده است را صاف و مرتب کنید تا جریان هوا از لابلای آن درست عبور کند.
مطمئن باشید اگر موارد بالا رعایت شود، تاثیر بهسزایی هم روی دمای موتور شما و هم بر روی سرمای باد کولر خواهد گذاشت.
منبع: پیج اینستاگرم car_serviceman